Något om Henrik Bagers förlorade berättelser
Andre Breton betonar den suggestionskraft och poesi som uppstår vid
oförutsedda möten. Han erinrar om Marcel Duchamp när denne visade några
vänner en bur som var tom på fåglar men till hälften fylld med sockerbitar.
Buren kunde knappt lyftas eftersom sockerbitarna var av marmor.
Max Ernst talade om "förenandet av två till synes oförenliga verkligheter" och
uppfann, som man sa, bilder som "Två barn hotas av en näktergal".
Dali skapade också oförutsedda möten och åberopar betydelsen av "irrationell
kunskap" genom sin metod för objektivisering av spontana associationer.
Ta exempelvis upp "På stranden mellan Binz och Neu Muckran" på
www.henrikbager.se (nummer två i läsordning). En grupp människor är samlade
på stranden. De ser alla rakt på dig. En flicka sitter grensle över en
stor hund, ett kraftigt motljus kastar skuggorna över förgrunden. Vuxna
män, möjligen i uniformer, sitter på elefanter i bakgrunden. Vad handlar
det om? Kanske något om väntan på något stort och ofattligt. Kanske om
katastrofens "efter", nu när flykten gått in i ett lugnare
skede.
Eller titta på "Et puis, et puis encore?", bild
tre i läsordningen. Vilka är de sjuka och varför är skötaren en gris
eller är det en nalle? Torsten Ekbom kallar Henrik Bager "egensinnig
surrealist" och
skriver (DN mars 1989): "Etiketten blir i hans fall provisorisk,
den anger bara att det rör sig om ett måleri som utforskar gränslandet
mellan dröm och vaka. Stilen är närmast impressionistisk, ett ljuskänsligt
valörmåleri som fångar solflimret över en strand och diset i sommarluften
med stor skicklighet. Men figurerna på målningarna hör snarare hemma
i sagans eller drömmens värld."
Andra bilder åstadkommer andra slag av sällsamma
möten. Betrakta "Sanitetsstation
nr 34", bild sju i läsordningen på hemsidan: Den tyske sociologen
och historikern Karl Schlögel menar att Förintelsen, Berlinmurens fall
eller Ground Zero inte får klassificeras i tiden som abstrakta ideologiska
tilldragelser på bekostnad av rummet. Han vill återföra historien
och historieforskningen till sina skådeplatser, de är nödvändiga för
förståelsen av hela skeendet. Henrik Bager skapar "inre" möten
mellan bilden och betraktarens associationer inför sådana rum, bilder
som skulle kunna vara direkta illustrationer till Schlögels resonemang.
"Jag målar noveller. Om inte färg och form var mina uttrycksmedel
skulle jag kanske skriva dom". Men hans bilder är ofullständiga,
själva berättelsen saknas. Kvar är ögonblick som lämnar oss utanför om
ingen förklaring gives. Och sådana har inte Henrik Bager att ge, vare
sig till sig själv eller oss. Hans målningar är nycklar till dörrar som
inte går att låsa upp, ledtrådar som ingenstans leder, kartor utan mål
men inte utan mening.
Så beskaffade gåtor är vi inte skapta att lämna olösta. När berättelsen
har gått förlorad, tvingas vi själva söka sammanhangen. Så växer de ändå
fram till slut bakom vårt pannben, novellerna. Inte Henriks Bagers men
våra egna. Det är någonstans i detta som Henrik Bager med sitt måleri
tvingar oss till medverkan och medberättande. Kanske är det därför bilderna
inte överger oss sedan vi tror att vi lämnat dem.
Bo Hagskog |